Een Customer Relationship Management-systeem of CRM-systeem helpt je bij het onderhouden en versterken van klantrelaties. In één omgeving worden belangrijke en waardevolle klantgegevens compleet en toegankelijk opgeslagen. Handig. Want hoe meer je weet over een klant, hoe sneller en beter je jouw klant kunt helpen. Wat moet een CRM kunnen en wat zijn de voordelen van investeren in relatiebeheer?

Strategisch omgaan met klanten en connecties

Elke klant is koning. Daarom wil je snel kunnen schakelen op het moment dat een klant je nodig heeft. Liever nog ben je een hulpvraag voor. Een CRM-systeem geeft maximaal inzicht en overzicht in klantinformatie. Informatie die altijd voorhanden en up-to-date is. Waar je ook bent. Van bedrijfs- en contactgegevens tot verkooptrajecten en klantcontacten. Door het opslaan en registreren van diepgaande inzichten leer je klanten echt kennen. De database die je hiermee opbouwt geeft je alle informatie die je nodig hebt om relaties te beheren en verbeteren.

Wat moet een CRM-systeem kunnen?

Niemand kent jouw klanten en bedrijf beter dan jij. Wat een CRM-systeem moet kunnen hangt dus vooral af van wat jij nodig hebt om jouw klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Hoe gaat deze oplossing jouw bedrijf verder helpen? Wil je CRM gebruiken voor relatiebeheer? Als tool voor contactmanagement? Als onderdeel van strategische marketing? Of een combinatie van deze functies en toepassingen? Breng jouw wensen vooraf duidelijk in kaart.

De mogelijkheden die CRM biedt zijn grenzeloos. Zo kun je CRM onder meer gebruiken voor:

√ Relatiebeheer
√ Verkoopondersteuning
√ Projectmanagement
√ Contactmanagement
√ Klantenservice
√ Urenregistratie en facturatie
√ Campagnemanagement
√ E-commerce
√ Workflow-management
√ Business Intelligence

Excel is niet de CRM-tool die je helpt groeien

Voor elke startende ondernemer is het een onmisbare tool: Excel. Dit programma is gemakkelijk, voordelig en veelzijdig in gebruik en daarom al snel de drijvende kracht achter administratieve processen. Maar, naarmate bedrijven groeien en professioneler worden, worden de tekortkomingen van Excel duidelijk zichtbaar.

Mensen maken nu eenmaal missers. Dit maakt Excel gevoelig voor invoerfouten. Omdat het programma niet is ingericht op meerdere gebruikers die hier tegelijkertijd in werken, kan belangrijke informatie verloren gaan. En werk je eigenlijk wel in de meeste actuele versie? Nee, Excel is niet jouw steun en toeverlaat als het aankomt op het nemen van belangrijke beslissingen en het benutten van zakelijke kansen.

Als groeiend bedrijf ontdek je de beperkingen van Excel in de praktijk. Het klantenbestand groeit, de data groeit en steeds meer medewerkers hebben toegang nodig tot klantinformatie. Een CRM-systeem verzamelt alle actuele informatie op één plek, bereikbaar voor alle bevoegde medewerkers. Zo kunnen salesteams warme leads makkelijker opvolgen, kan de afdeling support snel de klantgeschiedenis oproepen en data is beter te begrijpen door overzichtelijke rapportages.

Hoe kies je het CRM-systeem dat bij je past? 

Hoe kies je het CRM-systeem dat bij jouw organisatie past? Hiervoor is het belangrijk zorgvuldig in kaart te brengen wat jouw bedrijf nodig heeft. Kies functionaliteiten op basis van je eigen wensen en prioriteiten en weet voor wie en waarom je met een CRM gaat werken.

• Welke afdelingen gaan met CRM werken?
• Waar komt bestaande klantinformatie vandaan?
• Welke interne processen wil je verbeteren?
• Welke bestaande systemen en software wil je koppelen aan het CRM?
• Wat is het budget?
• Welke functionaliteiten moet een CRM hebben?
• Kies je voor een SaaS- of On-Premise-oplossing?

Koppeling tussen CRM, sales en projecten 

Data is het meest waardevolle bezit van elk bedrijf. Informatie over klanten wordt vaak op heel veel verschillende manieren verzameld en opgeslagen. Een CRM-systeem brengt alle klantinformatie van elk klantcontact samen in een omgeving. Daarnaast kan het systeem geïntegreerd worden binnen bestaande processen, zoals sales en projecten. Op deze manier hebben alle teams een totaalbeeld van de actuele status, updates en wijzigingen en wordt samenwerken niet alleen makkelijker, maar ook efficiënter en effectiever. En daar wordt elke klant blij van.